WordPress site

Et godt arbejdsmiljø er alfa og omega

0

Svimmelhed, hjertebanken og hukommelsesbesvær er nogle af de mest kendte symptomer på stress. I Danmark er stress den førende livsstilssygdom og kan i mange tilfælde skyldes et dårligt arbejdsmiljø. Et dårligt arbejdsmiljø kan med andre ord også betyde, at man ikke trives på sit job, og at ens sygefravær er stigende. Som arbejdsgiver kan det i nogle tilfælde være svært at tyde, hvad medarbejderne har brug for, samtidig med at man skal drive en virksomhed. Men uden glade, sunde og tilfredse medarbejdere, vil der ikke være nogen virksomhed at drive. Her er tre råd, du kan følge, der kan være med til at skabe et godt arbejdsmiljø i din virksomhed.

Engagerede medarbejdere

For at forhindre ringe trivsel på arbejdspladsen, skal du allerede i tidligt i ansættelsesprocessen skille de uengagerede fra dem, der brænder for jobbet. Det er dog nemmere sagt end gjort, men finder man de helt rigtige medarbejdere, der er engagerede i at levere et stykke godt og bæredygtigt arbejde, er man allerede et godt stykke henne ad vejen. Når kontrakten er underskrevet, er det næste skridt at sikre sig, at medarbejderen er opmærksom på prøveperioden og vigtigheden i, at det er en kontrakt, der går begge veje – så hvis ikke arbejdet lever op til medarbejderens forventninger, er det vigtigt, at jobbet bliver taget op til overvejelse, før vedkommende kører død i det.

Sæt pris på dine medarbejdere

Mange har som unge været tvunget til at feje gulve på store fabrikker, tage opvasken efter store forsamlingshusarrangementer eller har flippet burgere på den lokale grillbar for at tjene en ekstra skilling til weekendens fornøjelser. Dengang var det nemt at være den billige arbejdskraft, og man fandt sig i ting, man måske ikke skulle have gjort. Det, der til gengæld var afgørende dengang – og som stadig er afgørende i dag – er, om nogen lægger mærke til en, og om nogen anerkender arbejdet. Fordi ligegyldigt hvor kedeligt og ensformigt et job kan være, er det altafgørende, at den enkelte medarbejder aldrig føler sig overset eller ligegyldig. Hvis først medarbejderen føler sig set, hørt og anerkendt, har vedkommende en grund til at stå op og gå på arbejde hver dag.

Skab et socialt fællesskab

Selvom det er det gode og sunde arbejdsmiljø, der er i fokus, må man aldrig glemme det sociale aspekt. For mange kan arbejde nemt gå hen og handle om indkomst og lønningsdag, men ved at skabe et ugentligt socialt omdrejningspunkt, skaber det en slags sammenhængskraft på arbejdspladsen. Det kan eksempelvis være en ugentlig kage-/ølaftale, der er på tale, eller en event eller foredrag i arbejdstiden, der kunne være interessant for medarbejderne. Er der en kantine på arbejdspladsen, kan det også være en god idé at tvinge folk til at forlade deres kontor, maskine eller kopimaskine for at få en pause fra dagens opgaver og få snakket om noget, der ikke er arbejdsrelateret. Det er en god måde at få renset tankerne på, selvom det for mange kan virke en smule ligegyldigt eller overflødigt.

Tip: Hvis du som chef er superoverskudsagtig, kan du også planlægge en halvårlig firmaudflugt, det vil give et supergodt sammenhold og noget at glæde sig til samt noget at snakke om efterfølgende.

Smid en kommentar

Din email adresse bliver ikke offentliggjort.