WordPress site

Guide: Få styr på de praktiske dele af virksomheden

0

Enhver virksomhed har sit eget kerneområde, hvor den særligt udmærker sig, og hvilke den har udviklet sine kernekompetencer inden for. Dog kræver det at drive en virksomhed, at der tages hånd om en lang række ting, der befinder sig uden for dette kerneområde. Eksempelvis skal en B2B IT-virksomhed også håndtere ting såsom rekruttering, regnskabsførelse, HR-arbejde og markedsføring, til trods for at det overhovedet ikke er områder, som virksomheden fører forretning inden for.

Der er med andre ord en lang række praktiske dele af en virksomhed, som der skal være styr på, og som er forudsætning for en vellykket forretning. Ofte kan det godt betale sig at outsource dele af disse praktiske opgaver og overlade ansvaret for dem til andre virksomheder, konsulenter og samarbejdspartnere, der har speciale inden for netop dette – præcis på samme måde som B2B IT-virksomheden måske selv tager sig af IT’en for andre virksomheder.

Rekruttering

En væsentlig proces, som finder sted i alle virksomheder, er rekruttering. Det er en vigtig opgave, og udførelsen heraf har stor betydning for virksomhedens succes – det kan nemlig være skelsættende at få en dygtig og kompetent profil, der passer på stillingen og ind i virksomhedens kultur, frem for en tilfældig medarbejder med et flot cv, og som klarede sig godt til samtalen.

Dette er blot én af grundene til, at det i mange virksomheder kan være en god ide at bruge et rekrutteringsbureau eller en headhunter til at hjælpe med rekrutteringen. En anden god grund til dette er, at virksomheder, der tilbyder attraktive stillinger, ofte får mange ansøgninger. Et rekrutteringsbureau kan være godt til at hjælpe med at få overblik i havet af ansøgninger og udvalgt den håndfuld, som passer bedst ind i virksomheden, og som egner sig bedst til stillingen. Herefter kan virksomheden selv stå for de sidste 3-6 jobsamtaler, hvor den endelige kandidat udvælges og ansættes.

Få styr på rengøringen

Noget andet som igen er en meget praktisk opgave, de fleste virksomheder ikke kommer udenom, er rengøring. Rengøring er meget mere end bare at svinge en støvsuger og tørre kaffemaskinen af. En virksomhed med et godt miljø kræver jævnlig rengøring, og heri ligger der som regel en række mere specielle opgaver – eksempelvis vinduespolering, trægulvsbehandling, solcellerensning og den slags ting, som kræver kompetent arbejdskraft.

Derfor kan det med fordel outsources til et eksternt firma. Hermed kan virksomheden eksempelvis lave en fast aftale om, at der gøres rent hver torsdag, når medarbejderne er gået hjem og hovedrent den sidste torsdag hver måned. Desuden kan de presserende opgaver, såsom vinduespolering, altid bestilles efter behov, så du får mest ud af pengene. Læs mere på denne hjemmeside.

Marketingskampagner

Marketing er en vigtig del af enhver virksomhed, lille som stor. Hvor mange ressourcer, der bruges på det, er forskelligt, og det er derfor også individuelt, om der findes en intern marketingafdeling, eller om det outsources til eksterne samarbejdspartnere i form af bureauer eller konsulenter. Dog forholder det sig for det meste sådan, at marketingafdelingen ikke er stor nok til at rumme og mestre alt det potentiale, der er i dag, for at markedsføre sit brand, sine produkter og sine servicer.

Eksempelvis er online markedsføring i dag så stort, at der findes forskellige mediebureau og konsulenter, der tager sig af de forskellige områder – herunder eksempelvis SEO, SoMe, lead-generering og meget mere. Der er generelt mulighed for at optimere salget igennem en minimal indsats på onlinedelen, og gør virksomheden ikke allerede en indsats inden for online markedsføring, kan det med fordel outsources til et bureau. Her er der næsten garanteret en masse omsætning at hente.

Smid en kommentar

Din email adresse bliver ikke offentliggjort.