WordPress site

Startup-økonomi: Mange bække små

0

Overvejer du at starte din egen virksomhed, er det en rigtig god ide at have styr på regnskabet forinden. Men der dukker ofte udgifter op, som du ikke havde skænket en tanke. Udgifter som disse kan risikere at slå hul i budgettet, så det er en klar fordel at have kendskab til disse, så du ikke får nogle ubehagelige overraskelser undervejs. Læs med her, og få styr på, hvilke udgifter du skal huske at have med i regnskabet.

Lønninger

Det lyder måske banalt, men det er det ikke nødvendigvis. Mange nystartede virksomhedsejere regner med at drive virksomheden alene og derved ikke bruge penge på lønninger. Men når det bliver hverdag, og tiden flyver afsted, er det ofte kærkomment med en hjælpende hånd. Det kan gøre en kæmpe forskel, så du kan fokusere på at skabe en succesrig virksomhed. Husk derfor at gøre plads til lønningsudgifter i budgettet.

Leje af lokaler

For nogle sker der det samme med leje af lokaler som med lønninger. De regner ikke med at have nogle udgifter, da planen er at drive virksomheden i hjemmet. Men skulle planen ændre sig, er det en stor uforudset udgift at tilføje til regnskabet. Derfor er det en kæmpe fordel, hvis du allerede på forhånd har afsat penge til formålet – uanset om det skulle blive aktuelt eller ej.

Inventar

Kontoret derhjemme eller de lejede lokaler skal fyldes med inventar. Mange virksomheder kræver både skrivebord, computer og stol. Måske har du disse ting i forvejen, men en moderne virksomhed kræver moderne teknologi. Det er derfor hovedsagligt vigtigt at investere i dette, hvis det er nødvendigt. Husk at medregne disse udgifter i regnskabet, men vær opmærksom på, at det ikke er en fast udgift til forskel for mange af de resterende ting.

Rengøring

Når du starter din egen virksomhed, er der en masse ting, som skal falde i hak. Tiden flyver derfor ofte afsted, og hvert minut skal udnyttes. Praktiske ting såsom rengøring kan derfor være en fordel at betale sig fra. Udgifterne, der medfølger, bliver måske tjent ind i den anden ende, hvis du i stedet bruger din tid på at føre virksomheden til succes. Der er mange forskellige aspekter af rengøring. En af dem, der er vigtige ikke at overse, er vinduespudsning. Rene vinduer giver nemlig kunderne et godt førstehåndsindtryk og fornemmelsen af, at der er styr på tingene. Vil du have professionel hjælp til vinduespudsningen, kan du med fordel læse mere her.

Hjemmeside

Noget andet, der bidrager til et godt førstehåndsindtryk af virksomheden er en fuldendt hjemmeside. Det kan derfor sagtens betale sig at bruge penge på professionel hjælp til at få taget gode billeder og opsætte hjemmesiden på bedst mulige vis. Det kan være en god ide at forhøre sig ved eksempelvis en fotograf om prisen på billeder, så du kan tilføje denne udgift til regnskabet. Husk på, at opsætningen af hjemmesiden samt billederne ikke er en fast udgift. Der kan dog være faste udgifter hver måned for at få lov til at have hjemmesiden.

Smid en kommentar

Din email adresse bliver ikke offentliggjort.